Jozef Wiggers |
De prachtigste boeken over Costume Jewellery zag Jozef (Joop) Wiggers op de International Frankfurt Book Fair waar hij zelf 25 jaar lang een stand huurde om zijn kinderboeken en stripboeken aan het buitenland te verkopen. Daar, tussen die schitterende boeken, begon zijn passie voor het verzamelen van deze juwelen.
De schoonheid en de creativiteit waarmee de juwelen zijn gemaakt, raakte hem zeer als ethicus. Ook het feit dat er gewone materialen werden gebruikt en geen goud en diamanten, vond hij zeer vernuft. Daarom werden deze juwelen vaak gedragen bij het maken van films.
In Frankfurt kocht hij stapels boeken over deze juwelen en daarmee ging hij op zoek naar exemplaren die ook in de boeken voorkwamen. Hij ging naar veilingen en was altijd aan het kijken in vintage-winkels en oude juwelenwinkels of er nog iets moois te vinden was. Mensen die wisten dat hij verzamelde, kwamen hem ook zo nu en dan iets aanbieden.
Langzamerhand ontwikkelde hij een voorliefde voor de juwelen van Joseff Hollywood, Rebajes, Dior, Chanel, Miriam Haskell, etc. Voor zijn Uitgeverij moest Joop regelmatig naar Parijs, Brussel en Bologna. Daar snuffelde hij dan rond in winkels en op veilingen. Zo groeide zijn collectie langzaam tot wat het nu geworden is.
Joop was een echte verzamelaar en liefhebber van mooie dingen: Kunst, mode, fotografie, reclame-uitingen, zo had hij b.v. 300 emaille reclameborden. Costume Jewellery paste dus zeer goed bij zijn interesses.
Joop Wiggers is opgegroeid in Den Haag. Als kind was hij zoals ieder kind bezig met tekenen, kleuren en knippen. Zijn vader werkte op een drukkerij en bracht af en toe papier voor hem mee. Afsnijdsel!
Van dat papier knipte hij letters, het hele alfabet. Van die letters vormde hij teksten. De vloer vol!
Zijn buurman was kunstschilder en liet Joop, als hij bij hem kwam kijken, ook tekenen en schilderen. Hij adviseerde Joop naar de teken-academie te gaan. Grafische vormgeving trok hem het meest. Hij wilde
graag op een reclamebureau werken.
Na de Academietijd kwam Joop op een reclamebureau terecht en maakte daar advertenties en affiches, waarvan er in 1961 een die hij voor Shell ontworpen had, werd bekroond. In 1964 is hij freelance gaan werken en ontwierp campagnes, illustreerde kinderpagina’s voor tijdschriften en maakte kinderposters, die hij in eigen beheer liet drukken. Deze posters werden in 1971 bekroond met “Le prix l’Européen de faon d’or”, een Europese prijs die hij in Monaco uit handen van prinses Gracia mocht ontvangen.
In 1964 en 1968 werden Joop’s 2 zonen geboren, Milo en Remco, die hem inspireerden tot het schrijven en tekenen van kinderboekjes. Zelf uitgegeven onder de naam “Joop Wiggers Produkties”. Daarnaast ging hij ook de stripboeken uitgeven van “Jan, Jans en de kinderen”, getekend door zijn vriend Jan Kruis.
Naast illustreren is Joop gaan schilderen. Aansluitend aan de tuin van z’n huis in het centrum van Antwerpen kon hij 200 m2 bijkopen. Daar heeft hij nu ‘n schitterend atelier. Pop-art trok hem aan, wat ook terug te vinden is in zijn schilderen. Barcodes, je komt ze dagelijks tegen op pakken melk, etc. De houdbaarheidsdatum gebruikt hij op portretten, b.v. J. S. Bach met zijn sterfdatum. Kortom “De mystiek van de zichtbare dingen”.
Meer informatie over deze veiling:
Robin Peters (taxateur en veilingmeester, zie foto)
Zeeuws Veilinghuis
Herengracht 74
4331 PX Middelburg
0031 (0)118-650680
robin@zeeuwsveilinghuis.nl
robin@zeeuwsveilinghuis.nl